Szkolenie trafiło właśnie
do Twojego koszyka

Strategia social media

Zawężanie grup odbiorców na Facebooku odbywa się na etapie wyboru kryteriów targetowania. Otwiera się wtedy nowe okienko, gdzie filtrujemy użytkowników według ich preferencji, danych demograficznych oraz określone zachowania. W ten sposób możemy stworzyć bardzo elastyczną kampanię - nawet taką, która wydziela grupy spełniające dwa różne zestawy kryteriów jednocześnie.

Zawężanie grup odbiorców - jaki jest jego cel? 

Pod względem ekonomicznym, zawężenie grup odbiorców, o ile jest tworzone w ramach przemyślanej strategii, jest działaniem pozwalającym na zoptymalizowanie kampanii. Nie jest bowiem sztuką wydanie mnóstwa pieniędzy na sponsorowanie treści na Facebooku - można tak robić, ale po co? Dużo efektywniejsze jest takie wykorzystanie budżetu, które przyniesie nam jak najlepsze efekty. Przed skonstruowaniem jakiejkolwiek kampanii, powinniśmy dokładnie określić, do kogo chcemy dotrzeć i za pomocą narzędzi Facebooka (a tych jest całkiem sporo) dobrać cechy odbiorców, którzy wykazują najwyższą szansę zainteresowania się naszą treścią / produktem / usługą.

By wyjaśnić to jeszcze lepiej, porównajmy dwie grupy odbiorców: pierwszą, przy której tworzeniu nie zastosowano zawężania, i drugą, dla której mechanizm ten został wykorzystany.

  1. Gdy w jednym okienku wpiszemy obok siebie zachowanie „Dostęp do Facebooka: iPhone X” oraz zainteresowanie „Biznes”, znajdziemy w Polsce grupę 9,3 mln osób spełniających JEDNO z tych kryteriów. Są to zatem osoby, które posiadają najnowszy model iPhone’a LUB te, które wpadły do szerokiej grupy odbiorców klikających w posty o treści biznesowej.

  2. Gdy w jednym okienku wybierzemy zachowanie „Dostęp do Facebooka: iPhone X”, a w drugim dodatkowo wskażemy zainteresowanie „Biznes”, wyłuskamy 38 tys. użytkowników najnowszego iPhone’a, którzy JEDNOCZEŚNIE mają jakikolwiek związek z biznesem. 

Czytaj więcej: Jak targetować reklamę do zamożnych osób

Jak widać, kliknięcie w przycisk „Zawęź grupę odbiorców” dało nam grupę 244 razy węższą i zdecydowanie zwiększającą nasze prawdopodobieństwo trafienia do osób zamożnych, o odpowiednim profilu zainteresowań. 

Zawężanie grup odbiorców - kiedy warto z niego korzystać?

  • Kiedy chcemy wyłonić grupę osób szczególnie zaangażowanych w poruszany we wpisie temat: na przykład śledzących przynajmniej trzy różne źródła wiedzy o marketingu albo obserwujących zarówno sportowców, jak i organizacje oraz media związane z konkretną dyscypliną.

  • Kiedy mamy wrażenie, że zaproponowana grupa odbiorców jest przypadkowa: na przykład bardzo szerokie zainteresowanie „Biznes” zawężamy do osób, którym Facebook przypisał jednocześnie zainteresowanie „Przedsiębiorczość” lub zachowanie „Właściciele małych firm”.

  • Po prostu za każdym razem, kiedy nasz odbiorca musi spełniać dwa różne kryteria jednocześnie: na przykład posiadać wyższe wykształcenie i mieć zainteresowania związane z klubami nocnymi albo interesować się zarówno praktyką jogi, jak i nowymi technologiami.

  • Zawężanie grup odbiorców przydaje się w trakcie wprowadzania np. nowej edycji produktu z naszej oferty, lub gdy zamierzamy trafić z nim do klientów, który już coś od nas kupił i uważamy, że grupa, która zdecydowała się na zakup wcześniej, z bardzo dużym prawdopodobieństwem zrobi to samo z wdrażaną przez nas nowością. Jeżeli wcześniej tego nie zrobiliśmy, warto zbadać, jaki był profil klienta, który zaopatrzył się w poprzedni produkt

Zawężanie grup odbiorców jest bardzo wdzięczną funkcją oferowaną przez system reklamowy Facebooka - naszym zdaniem nie jest ona niestety powszechnie wykorzystywana przez osoby, które zajmują się marketingiem w serwisie Zuckerberga.

Jak w każdym działaniu, nie należy z tym przesadzić - może się bowiem okazać, że zbytnie ograniczenie audiencji, która będzie w stanie zobaczyć skonstruowaną przez nas treść sponsorowaną spowoduje, iż nie osiągniemy zamierzonych celów sprzedażowych. Tym zagadnieniem zajęliśmy się w innej naszej publikacji, do lektury której gorąco zachęcamy. 

O autorze

Franciszek Georgiew

Franciszek Georgiew

CEO


Codziennie powtarza zespołowi – jacy jesteśmy, jak pracujemy i dokąd zmierzamy. Dba o to, by propozycja wartości dla klientów była żywa, silna i zakorzeniona w DNA organizacji.

道山学海