Szkolenie trafiło właśnie
do Twojego koszyka

Strategia social media

Nie oszukujmy się: kochamy używać emoji. Są one stałym elementem wszystkich komunikatorów internetowych na świecie. Dowiedz sie, jak wykorzystać emoji w komunikacji marki do wzmacniania przekazu i nawiązania lepszych relacji z odbiorcami!

Rola emoji w komunikacji / Nagłówek 3

Każdego dnia emoji są wysyłane w komunikatorach miliardy razy. Ich rola nieco zmienia się z biegiem lat. Kiedyś emoji pojawiały się przede wszystkim w rozmowach z bliskimi. Dzisiaj możemy powiedzieć o tym, że emoji posiadają już własne miejsce w obszarze digitalowej komunikacji.

Co ciekawe - w sieci możemy znaleźć wiele raportów potwierdzających wpływ emoji na wskaźniki zaangażowania odbiorców - jednak w związku z tym, że wykorzystanie emotek jest już bardzo powszechne, może dochodzić do trudności w prawidłowym określeniu tego, co jest przyczyną, a co skutkiem.

Niemniej jednak - istnieje szereg innych korzyści z wykorzystywania emoji przez marki. Jedną z nich możliwość subtelnej prezentacji tego, że za marką stoi człowiek. Wykorzystywanie emoji w komunikacji z odbiorcami może sprawiać, że kontakt na linii klient-marka będzie oceniany jako bardziej naturalny i przyjazny.

Emoji mogą także trafiać na stałe do zasad komunikacji marki. Powiązanie marki z zestawem emoji i konsekwentne używanie tych symboli w komunikatach, może prowadzić do ich wyróżnienia na tle pozostałych publikacji. Co więcej - w tym kontekście charakterystyczne emoji może stać się również “wspólnym językiem” dla marki i jej odbiorców.

Jak wykorzystywać emoji w komunikacji marki?

Wybierz niestandardową emoji, która pasuje do Twojego brandu / Nagłówek 4

Dokładnie przejrzyj zbiór emoji Facebooka (na Messengerze lub w bazie, np. Piliapp) i wybierz jedną, pasującą do Twojego brandu. To będzie odpowiednik Twojego logo w treściach w social mediach - od teraz możesz używać go w każdym poście! Przy wyborze bądź kreatywny - pójdź o krok dalej, niż podstawowe emoji z uśmiechami. Im bardziej oryginalną emoji wybierzesz - tym większa szansa, że Twoi odbiorcy szybko Cię z nią skojarzą. 

Zbadaj, których emotek najchętniej używają Twoi odbiorcy

Zobacz, jakimi emotkami posługują się Twoi odbiorcy. Dobór odpowiednich emoji w komunikacji uspójni przekaz i pozwoli nawiązać głębsze relacje z ludźmi, do których chcesz trafiać.

Wybierz niestandardową emoji, która pasuje do Twojego brandu

Jeżeli jesteś na etapie tworzenia strategii komunikacji, zaadaptuj emoji do tonu, w jakim chcesz się komunikować - nie odwrotnie. Jesteś marką mówiącą do młodych ludzi w luźnym stylu? Nie bój się wykorzystywać wesołych emotikonek. Tworzysz brand premium, a Twoim kluczowym segmentem sa bogaci, poważni ludzie? Postaw na delikatne, wyważone emoji lub zdecyduj się na symbole tekstowe. Budujesz lovebrand? Nie bój się wybrać serduszka w kolorze, któremu najbliżej do Twojej marki.

Stwórz "księgę emoji" i jej przestrzegaj!

Wybierz kilka emoji do wzmacniania tonu przekazu, interpunkcji. Przygotowując listę, pomyśl o kontekstach, w których najczęściej komunikujesz się z odbiorcami. Twoja marka często bawi? Niech nie zabraknie szerokiego uśmiechu. Prowadzisz komunikację dla brandu o archetypie mędrca? Nie zapomnij o lupce, mózgu, chmurce myśli, czy oczach. 

Gdy skompletujesz cały zestaw (powinien liczyć od 3-10 emoji), postanów, że to nienaruszalna "księga emoji" - i w komunikacji nie będziesz wykorzystywał innych emotikonek. Podobnie jak z innymi elementami strategii - powtarzanie pewnych schematów sprawi, że Twoja marka szybciej zapadnie w świadomość odbiorcy. 

Zapisz Twoją listę emoji i miej ją zawsze pod ręką, np. w Sticky Notes na Windowsie/Stickies na Macu, aby prościej było je kopiować bez konieczności przeszukiwania całej bazy.

„Zapisz Twoją listę emoji i miej ją zawsze pod ręką, np. w Sticky Notes na Windowsie/Stickies na Macu, aby prościej było je kopiować bez konieczności przeszukiwania całej bazy"

- mówi Juliusz Cezar z agencji Tigers.

Gdzie wykorzystywać emoji?

Podstawowym kanałem, w którym wykorzystuje się emoji, są media społecznościowe oraz komunikatory, takie jak na przykład. Messenger lub WhatsApp. Uwaga! Nie każde medium społecznościowe używa tych samych emotikon. Uważaj przy kopiowaniu treści posta z Facebooka do np. Twittera - może się okazać, że będziesz musiał ręcznie dodać nowe emoji.

Oprócz tego, emoji często są stosowane również: / Lista punktowana ze strzałkami

  • w oknach czatu (np. w narzędziach do kontaktu wykorzystywanych na stronach internetowych),
  • w meta tagach (zwolennicy tego rozwiązania chcą osiągać wyższe wskaźniki CTR dzięki takiej formie urozmaicenia tekstu),
  • w różnego rodzaju artykułach i wpisach publikowanych na stronach internetowych.

3 kroki do wprowadzenia wiedzy w praktyce: / Lista numerowana

  1. znajdź emoji, z którymi utożsamisz Twoją markę
  2. używaj tej emoji mediach społecznościowych
  3. stwórz księgę kilku emoji, z których będziesz korzystać przy moderacji komentarzy

Czytaj również:

Zapomnij o treściach idealnych - autentyczność is the new black / Nagłówek 5
Niestandardowe trendy ecommerce, które zwiększają sprzedaż
Influencer Marketing - przygotowanie kampanii z influencerem [Instrukcja krok po kroku]

O autorze

Daniel Kotliński

Daniel Kotliński

B2B Marketing Expert


Pamiętam, jak w czasach szkolnych wielu powtarzało, że "z pisania nie da się wyżyć". "Too bad for me!" - myślałem, bo pisanie było rzeczą, którą robiłem od zawsze.

Na szczęście dla mnie, marketing w Polsce "odkrył" na nowo zalety content marketingu, pozwalając doskonale odnaleźć się podobnym do mnie - osobom, których pasja zrodziła się na przecięciu świata reklamy i mediów.

Pierwsze doświadczenia w dziennikarstwie biznesowym stawiałem w newsroomie Wprost.pl, zaś pierwsze szlify w marketingu zdobywałem, wydając własnym sumptem zbiory wywiadów z najlepszymi polskimi startupowcami (2014). 

Z content marketingiem zetknąłem się pierwszy raz w redakcjach NaTemat oraz INNPoland.pl, gdzie oprócz treści redakcyjnych, byłem odpowiedzialny za realizację wielu kampanii natywnych (m.in. dla KGHM, PKN Orlen, BASF, Pracuj.pl, home.pl, Samsunga, ING, Deutsche Bank). Doświadczenie z obszaru planowania kampanii content marketingowych zdobywałem jako redaktor naczelny portalu Marketingibiznes.pl, skąd przeszedłem do Social Tigers. 

Aktualnie zarządzam procesem contentowym i pracuję nad ciągłym wzrostem poziomu tworzonych treści. W ramach ekosystemu Social Tigers prowadzimy działalność edukacyjną z obszaru marketingu społecznościowego poprzez: bloga, na którym regularnie publikujemy wnioski z własnych eksperymentów i codziennej pracy z klientami, fanpage z poradami naszych specjalistów, grupę Tygrysy Socjalu, gromadzącą blisko 4000 osób z branży, dwie edycje ebooka "Księga Adsów" (+11k pobrań) oraz szkolenia "Jak dla swoich".

道山学海