Podzieliliśmy wymiary grafik na FB na dwa rodzaje: wymiary grafik na fanpage oraz te wykorzystywane w formatach reklamowych. Jako agencja social media wiemy, że taka ściągawka pozwala zaoszczędzić sporo czasu, zwłaszcza, gdy administruje się wieloma stronami - dodaj sobie tę stronę do ulubionych i zaglądaj zawsze, kiedy musisz :)
#Uwaga! Aby szybko znaleźć wybrany rozmiar, skorzystaj ze skrótu klawiszowego - CTRL+F i wpisz np. "Stories" albo "Cover". Jeżeli nie znajdziesz w ten sposób, przescrolluj całą stronę dla pewności ;-) Na końcu publikacji znajdziesz również graficzny skrót z aktualnymi wymiarami najpopularniejszych formatów.
Jakie są rekomendowane wymiary grafik na Facebooku?
Facebook daje swoje rekomendacje co do grafik stosowanych w tym serwisie, jednak nie zawsze sprawdzają się one w codziennej pracy.
Do oryginalnych wytycznych dodaliśmy również swoje wskazówki, które sprawdzają się u naszych klientów.
Wymiary grafik na FB - pełna lista
Aktualne wymiary grafik na FB to ważna informacja dla każdego grafika - wobec częstych zmian w serwisie, posługiwanie się aktualnymi informacjami zagwarantuje Ci prawidłowe wyświetlanie obrazów i filmów.
Zdjęcie profilowe - avatar
Facebook wyświetla zdjęcie profilowe w rozdzielczości 170 x 170 px na desktopie i 128 x 128 px na urządzeniach mobilnych oraz 36x36 na telefonach wielofunkcyjnych wyświetlających Facebooka w lżejszej wersji lub w przeglądarce.
Portal zalecał wcześniej wgrywanie kwadratowej grafiki o minimalnej rozdzielczości 320 x 320 px, jednak nie zalecaliśmy korzystania z tej rady. Obecnie, w oficjalnych materiałach widnieje jedynie informacja o wyświetlanych rozmiarach, bez jasnej rekomendacji.
Z naszego doświadczenia wynika, że jako zdjęcie profilowe najlepiej sprawdza się plik o wyższej rozdzielczości (np. 900 x 900 px albo 800 x 800 px), dzięki której zdjęcie profilowe wygląda dobrze także po jego wyświetleniu w pełnym rozmiarze. Wielu użytkowników korzysta też z Facebooka na ekranach o wysokiej rozdzielczości, konsolach oraz telewizorach. Zadbaj o to, aby Twój profil wyświetlał się poprawnie w każdym możliwym miejscu.
Należy również pamiętać, że zdjęcie profilowe nie wyświetla się już w kwadracie. Avatar marki i prywatnego użytkownika przycinany jest do koła. Trzeba uwzględnić to przy wgrywaniu pliku, aby uniknąć ucięcia części logo czy napisu.
Zdjęcie w tle - wymiary cover photo
Cover photo widzą wszyscy, którzy wejdą na fanpage: 820 x 312 px, przy czym trzeba pamiętać, że na urządzeniu mobilnym cover zostanie wykadrowany centralnie do wymiaru 640 x 360 px.
W 2020 roku Facebook zaleca, by wymiary zdjęcia w tle wynosiły przynajmniej 400 x 150 pikseli. Przy cover photo można bawić się skalowaniem – z naszego doświadczenia wynika, że grafiki w wyższej rozdzielczości, ale zachowujące odpowiednie proporcje wyglądają lepiej i są bardziej ostre na wszystkich urządzeniach.
Dodatkowo, według zaleceń Facebooka, pliki sRGB JPG ważące do 100 kB o wymiarach 851 x 315 pikseli pozwolą przyspieszyć ładowanie naszej strony i zmniejszą negatywny efekt kompresji obrazka. Przy mniej ważącym pliku mamy większą szansę na udaną kompresję bez efektu pikselozy. :) W przypadku, gdy na zdjęciu znajduje się tekst (lub logo zawiera tekst) lepszym wyborem będzie plik PNG.
Wideo w tle - wymiary wideo jako cover photo
Wideo w tle powinno mieć rozmiar 820 x 462 px. Warto eksperymentować z rozdzielczością filmu i zwiększać ją, zachowując powyższe proporcje.
Film w tle powinien trwać od 20 do 90 sekund. Zalecamy wykorzystanie tutaj prostych komunikatów tekstowych, ponieważ domyślnie wideo odtwarza się bez dźwięku. Automatycznie włączenie dźwięku widoczne jest tylko na niektórych stronach przedstawiających zwiastun kinowej produkcji.
Należy również pamiętać, że wideo wyświetlane jest tylko na komputerach. Użytkownicy mobilni widzą wybraną przez nas stopklatkę. Obowiązuje tu taka sama zasada przycinania obrazu do mobile, jak w przypadku standardowego zdjęcia w tle.
Zdjęcie w tle wydarzenia
Tło wydarzenia prezentuje się obecnie najlepiej w takim samym rozmiarze jak linkpost, czyli 1200 x 628 px. Format ten pozwala zachować odpowiednie proporcje i gwarantuje nam, że event cover nie wyświetli się ucięty w przypadkowym miejscu, nawet na urządzeniach mobilnych.
Zdjęcie w tle grupy
Wymiary grafiki na zdjęcie w tle grupy to 1640 x 856 px – mogą być też większe, ale koniecznie zachowujące proporcje 1,91:1. Trzeba też pamiętać, że miniatura grupy wyświetla się w formie środkowego elementu tła przyciętego do okrągłej ramki. Środkowy element to również ikona skrótu do grupy na urządzeniach mobilnych.
Niestety, nie mamy tu możliwości dobrania oddzielnego awatara ani wyskalowania fragmentu tła grupy – Facebook robi to automatycznie. Warto więc umieścić na środku zdjęcia w tle jeden, wydzielony element lub symbol, który chcielibyśmy widzieć w miniaturze grupy.
Post pionowy - zdjęcie pionowe
Zdjęcie pionowe najlepiej wygląda na smartfonach, ponieważ wypełnia całą przestrzeń w newsfeedzie i dzięki temu skupia uwagę użytkownika na dłużej. Zalecane wymiary pionowego posta to 800 x 1000 pikseli. Może być też większy – wtedy trzeba tylko pamiętać o kompresji i przed publikacją sprawdzić, czy Facebook nie rozpikselował grafiki po jej załadowaniu.