May 17, 2021

Współpraca z influencerami - 5 przydatnych wskazówek

Poznaj wskazówki, które pozwolą Ci w realizacji aktywacji konsumenckiej czy niestandardowej współpracy z influencerem wpłynąć nie tylko na wizerunek, ale także sprzedaż marki.

Marysia Biernacka

Zanim zaczniemy...

Zanim przejdziemy do serii wskazówek, opowiem Ci krótką historię.

Kilka tygodni temu, podczas planowania dużej, niestandardowej aktywacji konsumenckiej w Tigers, otrzymałam od influencera odpowiedź, w której wyraził chęć udziału we współpracy, ale...

Jego warunki obejmowały wynagrodzenie na poziomie 750 000 zł netto, brak wyłączności dla marki i działania tylko w obszarze digitalu - a to wszystko z ograniczeniem praw do wykorzystywania wizerunku przez 2 miesiące.

Prawie milion złotych za działania, które po dwóch miesiącach mają zostać usunięte, a w tym samym czasie influencer może promować konkurencyjne oferty?

Odpowiedziałam, że maksymalne wynagrodzenie, jakie możemy zaproponować to 300 000 zł,. Ponadto prawa do wizerunku obowiązują do końca roku i pozwalają na wykorzystanie materiałów w key visualu oraz wyjście z promocją również poza digital.

Efekt?

Warunki przyjęte.

Wniosek? Przed rozpoczęciem współpracy zawsze warto negocjować stawki. Dzięki jasnemu określeniu warunków finansowych i zakresu wykorzystania treści, można sporo zaoszczędzić - i przeznaczyć tę kwotę na budżet reklamowy kampanii.

 

Planujesz współpracę? Poznaj 5 wskazówek

To moje autorskie tipy, dzięki którym podejdziesz do realizacji z większą pewnością i wykorzystasz elementy strategicznego planowania. Sprawdzają się zarówno w przypadku aktywacji konsumenckich, jak też w innych niestandardowych działaniach w digitalu oraz offline.

#1 zacznij od "dlaczego"

Zdefiniuj podstawowy cel biznesowy. "Sprzedaż" nie wystarczy.

  • Co dokładnie chcesz osiągnąć?
  • Jakimi wskaźnikami możesz zmierzyć cel, żeby rzeczywiście zbadać skuteczność przeprowadzonej kampanii? (Namacalny konkret, który możesz zaraportować w tabeli)
  • Dlaczego właśnie w tym momencie decydujesz się na przeprowadzenie aktywacji?

Nie działaj ad hoc. Bardzo szczegółowo odpowiedz na wszystkie pytania, by każda akcja była precyzyjnie i strategicznie przemyślana.

 

#2 sprawdź, na czym stoisz

Po wypracowaniu celu sprzedażowego, przejdź do szczegółowej analizy dotyczącej marki.

  • Gdzie w świadomości klientów obecnie znajduje się firma (także produkt / usługa)?
  • Z jakimi wartościami identyfikowana jest marka i jej produkty?

Jeżeli dysponujesz odpowiednimi środkami, najlepszym rozwiązaniem będzie przeprowadzenie badań z udziałem dużej grupy osób. Jeśli jednak potrzebujesz prostszego i mniej kosztownego rozwiązania - samodzielnie pozyskaj informacje wyszczególniając trzy grupy osób:

  • obecni klienci,
  • potencjalni konsumenci (osoby, które aspirują do tego, by zostać klientami),
  • osoby pracujące w dziale marketingu / sprzedaży danej marki (które mają kontakt ze "zwykłymi" klientami).

 

#3 dostosuj komunikat

Skup się na odbiorcach. Określ dokładnie personę główną oraz poboczne grupy docelowe.

  • Jaka jest demografia oraz czynniki behawioralne?
  • Co stanowi główną motywację do zakupu?
  • Jak produkt / usługa może odpowiedzieć na najważniejsze potrzeby?

Pamiętaj, że poszczególne grupy docelowe mogą w inny sposób odbierać komunikaty marki. Dostosuj język i wyeksponuj korzyści.

 

#4 myśl ideą

Skoncentruj się na głównej idei aktywacji - wyszczególnij tylko te elementy, które rzeczywiście zaangażują odbiorców i pozwolą im wejść w dialog z marką.

  • Czy w kalendarzu zbliża się okazja, która nawiązuje do produktu (premiera, święta, wydarzenia medialne itp.)?

Unikaj nachalnego, sprzedażowego, oderwanego od rzeczywistości wydźwięku. Skup się na emocjach i pozytywnych odczuciach odbiorców względem akcji. Twórz treści zrozumiałe dla potencjalnych klientów.

 

#5 dobierz influencerów

Dobierz do współpracy odpowiednich influencerów, którzy pomogą zbudować zasięgi wokół marki oraz całej aktywacji.

  • Czy działania danego influencera są zgodne z pozycjonowaniem marki?
  • Czy ta osoba jest wiarygodna?
  • Czy liczba followersów przekłada się na zaangażowanie pod postami? (w innych kanałach analogicznie)
  • Czy obserwujący tę osobę pokrywają się z grupą docelową marki?
  • Jak wyglądają statystyki profilu?

Ponad 80% millenialsów wierzy w rekomendacje influencerów i celebrytów.

 

Czy influencer marketing się opłaca?

Jeżeli przyjrzymy się digitalowi z szerszej perspektywy, zauważymy obecność wielu różnych trendów. Jedne się pojawiają, inne szybko znikają. W nielicznym gronie trendów, które utrzymują się na rynku, jest influencer marketing.

To segment, który ciągle się rozwija. Szansa, w którą wierzą nie tylko marketerzy, ale także potencjalni konsumenci - użytkownicy internetu, którzy z roku na rok poświęcają więcej czasu na digitalową aktywność.

Na ten moment branża influencer marketingu warta jest 10 miliardów USD. A przewidywane wydatki w 2022 r. to 15 mld USD, co tylko potwierdza ogromną tendencję wzrostową. To potencjał, który warto wykorzystać!

 

Marysia Biernacka

W Tigers buduję od zera komórkę strategiczną. Wcześniej doświadczenie zdobywałam jako doradca w agencji PR oraz team leader działu kreatywnego w agencji interaktywnej. Pracowałam na projektach foodowych, automotive, e-commerce, fashion, NGO i beauty.