Dec 15, 2020

Daj się odkryć w Google Discovery

Największą zaletą i przewagą Google Ads nad innymi systemami reklamowymi jest możliwość precyzyjnego dotarcia przez wyszukiwarkę do użytkowników, którzy szukają czegoś w danej chwili. Jednak Google rozwija nowe formaty, które umożliwiają dotarcie do użytkowników wykazujących pewne zachowania lub odznaczający się określonymi zainteresowaniami.Jednym z nich jest Discovery Ads.

Oskar Wojciechowski

Google Discovery - nowe miejsce wyświetlania reklam

Z technicznego punktu widzenia, kampania Google Discovery Ads mocno przypomina dynamiczną kampanię w sieci reklamowej. Również składa się z nagłówków, opisów i obrazów. Znacząca różnica występuje na poziomie umiejscowienia wyświetlanych reklam.

W kampaniach Discovery Ads mamy możliwość wyświetlania naszych reklam na kartach discover, czyli spersonalizowanych kartach z informacjami, które są dostępne na urządzeniach mobilnych.

Google Discovery działa w oparciu o informacje na temat aktywności użytkownika w usługach Google i przeglądanych przez niego kategoriach tematycznych.

Algorytm automatycznie segmentuje i przypisuje każdą treść do danego konta Google. W zależności od częstotliwości przeglądania, proponuje nowe artykuły, które z największym prawdopodobieństwem zainteresują danego użytkownika. Reklamy, które będą pojawiać się obok treści o zbliżonej tematyce będą lepiej odbierane, mniej inwazyjne.

Google Discovery Ads

Poza kartą Discover, w ramach kampanii Google Discovery Ads mamy jeszcze możliwość wyświetlania naszych reklam:

  • w przestrzeni YouTube – na stronie głównej YouTube oraz w sekcji „Co jeszcze warto obejrzeć?”,
  • w przestrzeni Gmail – na karcie „Oferty i Społeczności”.

Google Discovery Ads

Warto wspomnieć, że aktualnie mamy możliwość stworzenia osobnej kampanii kierowanej na Gmail, jednak zgodnie z komunikatem Google od 1 lipca 2021r. to umiejscowienie będzie dostępne już tylko w ramach kampanii Discovery Ads.

 

Google Discovery - nowy format reklamowy

Niestandardowe umiejscowienie reklam nie jest jedyną nowością w Google Ads. Kolejna to niespotykany dotychczas format, czyli karuzela.

Dla tych, którzy prowadzą działania reklamowe w systemie Facebook Ads, nie będzie to nic nowego. Jednak ktoś, kto skupia się wyłącznie na Google, odnotuje to jaką dużą zmianę.

Karuzela pozwala na jednoczesne zaprezentowanie kilku różnych treści. To daje markom większe możliwości na zainteresowanie użytkowników swoją ofertą.

Oczywiście mamy również możliwość emitowania statycznej reklamy Discovery.

Poniżej wizualizacje poszczególnych formatów w różnych umiejscowieniach:

Sekcja Discover:

Google Discovery Ads - sekcja discover

Strona główna YouTube:

Google Discovery Ads - YouTube

Google Discovery Ads - YouTube

Otwarta reklama Gmail:

Google Discovery Ads - Gmail

Google Discovery Ads - Gmail

 

Tworzenie kampanii Google Discovery

Tworzenie kampanii Discovery odbywa się podobnie jak w przypadku pozostałych kampanii. Wystarczy przejść do zakładki Kampanie, a następnie kliknąć w niebiski przycisk.

Samo tworzenie kampanii składa się z dwóch części:

  • W pierwszym kroku konfigurujemy wszystkie ustawienia kampanii (m.in. nazwa, język, lokalizacja, budżet, odbiorcy) oraz tworzymy reklamę.
  • Drugi krok to jedynie potwierdzenie wybranych wcześniej ustawień.

Google Discovery - tworzenie kampanii

Google Discovery Ads jest jedną z bardziej zautomatyzowanych kampanii dostępnych w całym systemie reklamowym Google Ads. O większości ustawień decyduje za nas algorytm i nie mamy możliwości wybrania:

  • kierowania na urządzenia,
  • kierowania kontekstowego,
  • kierowania na słowa kluczowe,
  • kierowania na konkretne miejsca docelowe,
  • ograniczenia wyświetlania reklam temu samemu użytkownikowi,
  • rotacji reklam.

Ważne! Aby utworzyć kampanie Discovery Ads należy stworzyć minimum jedną konwersje na koncie.

Strategia ustalania stawek

W ramach kampanii Discovery mamy możliwość wybrania tylko dwóch strategii ustalania stawek. Są to:

  • Maksymalizacja liczby konwersji – w ramach tej strategii algorytm będzie dążyć do osiągnięcia jak największej liczby konwersji w ramach ustalonego budżetu. Jest to często rekomendowana strategia w przypadku początkowych działań, kiedy nie wiemy jeszcze jakiej wysokości jest CPA.
  • Docelowy CPA – wybór tej strategii spowoduje, że algorytm będzie dążyć do uzyskania konwersji o określonej wartości.

 

Google Discovery Ads - kiedy warto a kiedy nie (na bazie własnych doświadczeń)

Czy kampanie Discovery Ads będą świetnie sprawdzać się w sprzedaży albo generowaniu potencjalnych klientów? Na to mogłyby wskazywać takie opcje jak: możliwość wyświetlania reklam w wielu umiejscowieniach, atrakcyjne formaty reklamowe czy wybór strategii ustalania stawek mocno nastawionych na konwersje.

W praktyce wygląda to tak, że kampanie Discovery Ads dla sklepów internetowych, które prowadzę, nie generują dużo bezpośrednich konwersji. Dużo lepiej się sprawdzają kampanie w wyszukiwarce.

Discovery Ads są natomiast świetnym uzupełnieniem działań sprzedażowych, bo wspierają pozostałe kanały. Daje nam to możliwość dotarcia do bardziej sprofilowanych użytkowników, co w kontekście budowania lejków sprzedażowych jest szczególnie istotne.

Wyjątkiem od tego był oczywiście Black Friday. W tym okresie kampanie Discovery wygenerowały wysoki zwrot z inwestycji. Trzeba jednak dodać, że jest to „nadzwyczajny” czas w branży e-commerce, a reklamy były kierowane na użytkowników, którzy odwiedzali już daną stronę.

Szeroki zasięg reklam (miesięcznie kanał Discovery dociera już do 800 milionów osób) i wymienione wcześniej formaty reklamowe sprawiają, że kampania Discovery jest skuteczna w przypadku budowania zasięgu czy wzmacniania świadomości marki. Zwłaszcza, kiedy połączymy ją z kampaniami wideo.

W porównaniu do innych kampanii w sieci reklamowej, uzyskuje ona niższy współczynnik odrzuceń i większą głębokość strony. To pokazuje, że odpowiednie targetowanie w połączeniu z atrakcyjnymi reklamami, przekłada się na wzrost zaangażowania odbiorcy.

Warto odnotować również stosunkowo niski koszt kliknięcia w reklamę (0,15-0,20zł). Google Discovery Ads sprawdzi się w pozyskiwaniu taniego, ale jakościowego ruchu na stronę.

Jeśli szukasz nowego sposobu promocji, nie straszna Ci automatyzacja reklam i chcesz przedstawić swoją markę w nieco inny sposób niż dotychczas to warto abyś wypróbował Google Discovery Ads. Ważne jednak, aby pamiętać o aspektach wizualnych, które odgrywają znaczącą role w tej kampanii.

Oskar Wojciechowski

Specjalizuje się w planowaniu i realizacji kampanii reklamowych, wykorzystując głównie systemy reklamowe Google Ads i Facebook Ads. Posiada 3 letnie doświadczenie w zakresie tworzenia i optymalizacji kampanii, jak również z zakresu analizy danych przy użyciu narzędzi Google Analytics i Facebook Analytics. Prywatnie, wielki miłośnik Manchesteru United i całej Premier League.