28.12
.
2022

6

Dokąd zmierza marketing w 2023? Perspektywa Doroty

Autor:

Czas:

6

Już za kilka dni powitamy nowy rok. To idealna okazja by zastanowić się nad prywatnymi postanowieniami i celami. A jeśli jesteś marketerem – to ostatni dzwonek, by zaplanować działania na 2023.

Oprócz strategii rozwoju biznesu, czy strategii komunikacji, warto przejść poziom niżej i zastanowić się nad działaniami operacyjnymi, które pozwolą Ci dzień po dniu realizować założenia strategiczne.

 

_______________________

W ostatnich miesiącach na świecie zmieniło się wiele, tak samo jak w przestrzeni internetowej. Nie oznacza to jednak, że musisz wszystkie plany i całą strategię wyrzucać do kosza.

Pomyśl jak możesz dostosować swoją komunikację w perspektywie zmieniających się potrzeb odbiorców. Podpowiem – wykorzystaj trendy i jak najszybciej zaimplementuj je do swoich działań.

Zaprzyjaźnij się z danymi, naucz się je interpretować i swoją uwagę połóż na działaniach, które przyczyniają się do realnego wzrostu. 

Jeśli spodziewałeś się contentowego wstępu, możesz się trochę zaskoczyć – ponieważ pierwszym, moim zdaniem najważniejszym trendem w digital marketingu są… liczby!

 

Większość firm z którymi pracuję na co dzień boryka się z różnego rodzaju wyzwaniami – kryzys, ogromna konkurencja, brak wystarczającego rynku zbytu.

W związku z tym marketerzy czy właściciele często działają na ślepo, próbując coraz to nowych metod, kampanii i narzędzi. Niestety, większość z nich (jeszcze!) nie mierzy efektów lub robi to po macoszemu.

 

Wykorzystaj ten moment – zatrzymaj się, popatrz na dane, którymi dysponujesz i mądrze zaplanuj działania. Dzięki temu będziesz podejmował świadome decyzje, co pozwoli Ci być krok przed konkurencją.

 

_______________________

Kilka rzeczy na które osobiście będę zwracała uwagę w najbliższych miesiącach, w kontekście danych:

1. Zadbanie o podstawy do analizy danych – np. dedykowane linki, które są odpowiednio otagowane.

 

Wszystko, by monitorować skąd pojawia się ruch na Twojej stronie i co więcej – jakiej jest jakości. Bez jasnego określenia, które źródło jest odpowiedzialne za jaki etap ścieżki zakupowej, nie będziesz wiedzieć gdzie najwięcej zainwestować. 

 

2. Strona www i GA4 – przede wszystkim, żebyś miał dane, które prowadzą do efektywnych działań, musisz je zbierać.

 

To ostatni dzwonek, by zaimplementować GA4 – ta wersja różni się w odniesieniu do swoich poprzedników, dlatego daj sobie czas, by zrozumieć i dostosować dashboard do swoich potrzeb. Im wcześniej to zrobisz, tym więcej danych będziesz miał na przyszłość. 

 

3. Ścieżka zakupowa klienta – to działanie przeprowadzam regularnie, ponieważ pozwala mi wyłapać nie tylko błędy na stronie, ale przede wszystkim daje mi poczucie, że wszystkie dane wczytują się odpowiednio.

 

Dodatkowo, odpowiedz sobie na pytanie – czy zakup w moim sklepie jest łatwy? Jeśli działasz offline – czy strona www na którą kieruję użytkownika pozwala mu w intuicyjny sposób znaleźć mnie stacjonarnie? 

 

4. Bieżąca weryfikacja działań (wizerunek vs rozwój biznesu) – żeby mówić o tym, że jakaś kampania czy inne działanie marketingowe przynosi skutek, potrzebujesz mądrego planu.

 

Jeśli działasz z influencerami, musisz znaleźć najlepszy sposób przełożenia na rozwój Twojego biznesu. Czasem jest to tagowanie linku, czasem „okienka” w których nie prowadzisz innych kampanii marketingowych, by odkryć skuteczność twórców internetowych.

 

Na bieżąco monitoruj jakie typy działań (również w offline) powodują więcej zamówień lub jakościowego ruchu na Twoim profilu. Powtarzaj i rozwijaj działania, które rzeczywiście mają pozytywny wpływ na Twój biznes, a nie tylko ładnie wyglądają. 

 

 

5. Poznaj ograniczenia i zmiany w systemach reklamowych – tutaj koniecznie przeczytaj tekst Borysa, który rozłożył wyzwania performance na czynniki pierwsze. Artykuł dostępny jest tutaj.

_______________________

2023 to przede wszystkim… ruch!

Od kilku lat słyszymy, że to właśnie „ten rok jest rokiem wideo” – i rzeczywiście, 2023 stoi pod znakiem ruchomych treści. Nie muszę Cię chyba przekonywać, że popularność TikToka zrewolucjonizowała komunikację w mediach społecznościowych.

Jako użytkownicy nie tylko częściej sięgamy po telefony, ale zostajemy dłużej w mediach społecznościowych, niż w latach poprzednich.

Wszystko za sprawą kilkudziesięciu sekundowych filmów, które wciągają nas na długie minuty, a czasem nawet godziny.

Jeśli jeszcze nie zaplanowałeś nagrywek na 2023 dla swojej marki – zrób to! Pamiętaj jednak, że nie musisz od razu zakładać konta na TikToku, jeśli Twoja grupa docelowa z niego nie korzysta – krótkie formaty vertical video znajdziesz przecież w innych kanałach, na Instagramie czy YouTube. 

1. Vertical Video – to prawdziwy must have Twojej komunikacji w mediach społecznościowych!

 

  • Zapomnij o poziomym formacie albo zaplanuj nagrywanie filmów w dwóch formatach.

 

Jeśli nagrywasz reklamę np. do telewizji, Twoja ekipa z wyprzedzeniem musi wiedzieć, że planujesz wykorzystać go również w formacie pionowym – to dużo zmienia).

O tym jak zaplanować swój content w formie vertical video dowiesz się więcej z naszego raportu. Do pobrania za darmo tutaj.

  • Pamiętaj o naturalności – sukces TikToka zapoczątkował zmiany w realizacji filmów na potrzeby mediów społecznościowych.

 

Największą popularność zdobywają filmy, które nagrywane są telefonem i sprawiają wrażenie bardzo naturalnych.

Oczywiście, część filmów możesz stworzyć bardziej wizerunkowych, jednak musisz pamiętać o naturalnym contencie tworzonym przez użytkowników i influencerów, a następnie dopasować się do niego.

 

  • Proporcje w komunikacji – vertical video to wspaniałe narzędzie dotarcia do nowych grup docelowych.

 

W 2023 przede wszystkim zaplanuj treści wideo, które przede wszystkim będą odpowiadać na potrzeby pierwszych etapów lejka, skup się na zwiększaniu zasięgu i aktywizacji użytkowników (zakup zostaw kampaniom remarketingowym – ale też je zaplanuj!).

 

Nie mów cały czas produktem – kluczem do sukcesu będzie zbliżenie marki do użytkownika, pokazuj backstage, odpowiadaj na pytania, edukuj i wykorzystuj trendy.

 

  • Quick wins – w codziennej pracy bazuj na strategii długofalowej. To ona będzie podstawą Twojego rozwoju.

 

Niemniej, w przypadku treści vertical video musisz stale być na bieżąco i tworzyć filmy tak, by odpowiadały na naturalne trendy – chociażby wykorzystując popularne dźwięki.

Dobrze zaimplementowane trendy pozwolą Ci się wybić w algorytmie i dotrzeć do nowych odbiorców.

 

  • Nie rezygnuj ze strategii – skup się na dopasowaniu trendów do swoich potrzeb komunikacyjnych (strategii), a nie na tworzeniu treści tylko po to, by zebrać jak najwięcej zasięgu.

 

Czasem popularny trend nie pasuje do Twojej marki i rezygnacja z niego będzie w porządku – pamiętaj do kogo chcesz dotrzeć i kogo złapać w późniejszym remarketingu.

 

 

2. Animacje i filmy poklatkowe – jako element wspierający Twojej komunikacji.

  • Jeśli masz w swoich zasobach materiały statyczne, postaraj się dodać im trochę ruchu.

 

To działanie wykorzystują m.in. marki kosmetyczne, dodając napisy czy elementy rysunkowe. Popularne jest również wykorzystanie trendowej muzyki i pojedynczych ruchomych elementów zdjęcia – to pozwala wybić się w algorytmie chociażby Instagrama i zaciekawić odbiorcę.

 

  • Coraz mocniejszym trendem jest również tworzenie animowanych komiksów,

 

które dzięki swojej rysunkowej formie bardzo wybijają się na tle statycznych zdjęć czy typowych formatów wideo. Jeśli zadbasz o odpowiedni, rozrywkowy scenariusz, możesz przybliżyć swoją markę odbiorcom.

 

  • Dedykowane animacje z wykorzystaniem projektowania 3D.

 

To zupełnie odmienny trend do naturalnego vertical video, jednak równie silny. Szczególną popularnością cieszą się animacje odnoszące się do najnowszych technologii i wyobrażeń odnośnie rozwoju technologii.

Zainspiruj się kolorami i produktami pokazywanymi w ujęciu 3D, z bardzo płynnymi przejściami (jeśli kojarzysz stronę Apple na pewno wiesz o co chodzi).

Nie zapominaj, że coraz chętniej sięgamy po nowe technologie i świat wirtualny. Twoja komunikacja musi nad tym nadążyć.

_______________________

Personalizacja, personalizacja i jeszcze raz personalizacja.

W ostatnich latach reklama internetowa rozwinęła się na tyle, że wielu z Twoich potencjalnych klientów cierpi na tzw. „ślepotę banerową”.

Coraz częściej ignorujemy posty reklamowe, informacje o promocjach czy wyświetlane nam katalogi w działaniach remarketingowych.

Obecnie, żeby pozyskać klienta musisz mu zaoferować coś wyjątkowego – tak, by zbudować jego zaufanie i pojawić się w miejscu oraz kontekście, który będzie dla niego naturalny.

Moje sposoby na personalizację „od zaraz” to przede wszystkim: 

  • Dopasowanie demograficzne – zadbaj, by kreacje rzeczywiście odpowiadały charakterystyce Twojego odbiorcy.

 

Ale co to znaczy? Przykładowo – reklamując produkt przeznaczony dla osób 45+ zrezygnuj ze zdjęć, na których modelka ma 20 lat.

Jeśli Twoje produkty lub usługi są przeznaczone do szerszego grona odbiorców, stwórz kilka kreacji i wykorzystuj je w zależności od targetowania w reklamach, a w komunikacji – miksuj. Spraw, by odbiorca mógł sobie wyobrazić siebie, zamiast modelki / ambasadorki. 

  • Zwracaj się imieniem, oczywiście tam gdzie masz taką możliwość.

 

Zaczynając od mailingu, który możesz zautomatyzować, aż po moderację w mediach społecznościowych. Sprawdzenie imienia osoby, która wysyła wiadomość to kilka sekund, a efekt długofalowy może Cię zaskoczyć. 

  • Kanał komunikacji vs kreacja – jeśli korzystasz z różnych kanałów społecznościowych, sprawdź statystyki odbiorców i zacznij mówić ich językiem.

 

Może się okazać, że na każdym z profili będziesz komunikować się odrobinę inaczej (zachowując główny tonę of voice), a już na pewno tworzyć inne kreacje, w odniesieniu nie tylko do charakterystyki narzędzia, ale przede wszystkim potrzeb odbiorcy.

_______________________

Zmiana komunikacji B2B / B2C na podejście Human to Human (H2H).

W świecie marketingu od lat słychać, że komunikacja B2B oraz B2C odchodzi w zapomnienie i jako osoby odpowiedzialne za komunikację powinniśmy jak najszybciej zastąpić ją komunikacją Human to Human.

Mam wrażenie, że w obliczu ostatnich miesięcy, które nie były dla nas łatwe – tę zmianę widać szczególnie. Jako odbiorcy czy potencjalni klienci coraz rzadziej zwracamy uwagę na logotypy i marki stojące za danym produktem lub usługą, natomiast coraz częściej ufamy ambasadorom.

Łakniemy kontaktu z drugim człowiekiem, który rozumie nasze wyzwania i obawy, a jednocześnie potrafi przybliżyć nas do spełniania marzeń.

Im szybciej dopasowujemy naszą komunikację, zwłaszcza w mediach społecznościowych, które skręcają w coraz to bardziej naturalne trendy, tym szybciej dotrzemy do serc odbiorców.

  • Za każdą decyzją zakupową stoi człowiek.

 

Bez względu na to, czy Twój produkt lub usługa skierowana jest do firm czy osób fizycznych, każdego zakupu dokonuje człowiek.

Do swojej komunikacji musisz wprowadzić więcej treści, która odpowie na wyzwania osoby decyzyjnej. Oczywiście, dane liczbowe czy atrakcyjna cena wciąż mają znaczenie, jednak w połączeniu ze spersonalizowanym komunikatem, będą sprawdzać się lepiej.

  • Influencerzy i ambasadorzy marki.

 

Sięganie po wszelkiego rodzaju twórców, to coraz częstsze (i słuszne) działanie firm. Niewiele narzędzi sprawdzi się lepiej, by zbudować zaufanie wobec produktu czy usługi.

Ważne jest, by planować takie działania długofalowo. Nie inwestuj w jednorazowe akcje na dużą skalę.

Skup się na działaniach rozplanowanych np. na przestrzeni całego roku. Wybierz osoby, których grupa odbiorców pokrywa się z Twoimi potencjalnymi klientami i stwórz harmonogram działań, który z miesiąca na miesiąc będzie przyzbliżał Twoją markę do osiągnięcia celu.

Wzoruj się na relacjach które znasz z offline – przecież zaufania do siebie nie budujemy po jednym, szybkim spotkaniu.

  • Wykorzystaj pracowników do „uczłowieczenia” wizerunku i sięgaj po to narzędzie jak najczęściej.

 

Zrezygnuj ze zdjęć wizerunkowych, które wyglądają jak żywcem wyciągnięte z banku zdjęć – postaw na bardziej naturalne, ale nadal atrakcyjne materiały.

I pamiętaj, to maraton, nie sprint. Dzięki pokazywaniu osób, które stoją za marką dużo szybciej zyskasz zaufanie do swojego produktu lub usługi.

_______________________

Podsumowując, w marketingowym 2023 roku czeka na Ciebie:

  • szczegółowa analiza danych i planowanie na bazie liczb

  • przejście na content video

  • analiza trendów i bycie na bieżąco z technologicznymi newsami

  • spersonalizowana komunikacja i podejście Human to Human

Poznaj korzyści GA4, o których pisze Dorota.

W tym artykule przedstawiamy GA3 vs GA4 z perspektywy marketera i biznesu.

Sprawdzam!